دسته بندی هواداران در فوتبال

بومی ها وفادارتر و سنتی ها پر تعداد

  • کد خبر : 5629
  • 18 مهر 1403, 16:03
بومی ها وفادارتر  و سنتی ها پر تعداد
با توجه به این که فوتبال یک رشته پر طرفدار در دنیا می باشد طرفداران زیادی دارد که می توان انواع هوادار در فوتبال را به چند گروه تقسیم کرد که البته در این مطلب تیم های ایرانی مورد نظر هستند، در این گروه بندی به دسته های مختلفی برخورد می کنیم که به صورت زیر است .

✅بومی های محلی

دسته اول بومی ها هستند که  می توان آن ها را  طرفداران‌ محلی، شهری و استانی تیم های قدیمی و اصیل محل سکونت نامید و معمولأ جز وفادارترین هواداران محسوب می‌شوند.
سپاهان اصفهان ، ملوان بندرانزلی ، نساجی قائمشهر از قدیمی ها و بعدها فولاد و استقلال خوزستان ازاین دسته از طرفداران پیدا کردند،  البته  می‌توان تازه واردهایی چون آلومینیوم اراک و شمس آذر قزوین را به آنها اضافه کرد .
این در حالی است که تیم های استان کرمان و یزد تمام سعی خود را بر آن دارند که بتوانند هوادارانی بومی  جذب کنند.
لازم به ذکر است صنعت نفت آبادان در این گروه قرار دارد که در سال های گذشته تا کنون طرفداران دو آتیشه زیادی  داشته است. 

✅ هواداران  قومیتی

طرفدران آذری زبان، لر، کرد ، بلوچ ،ترکمن وعرب هم از گونه هواداران بومی هستند که حتماً نباید هم محلی، همشهری و هم استانی تیمی باشند بلکه توانسته اند تیم های  هم زبان  یا هم قوم خود را حمایت کنند.
این روزها تراکتور تبریز تیم مورد نظر آذری زبان های کشور و خیبر خرم آباد هم تیم لر ها محسوب می شود همان گونه که پیش  از این تیم های گهر درود و شیرین فراز کرمانشاه هواداران زیادی از مردم هم قوم و زبان خود داشته اند.
این مورد  در رشته والیبال هم به خوبی دیده شده به طوری که  در سال های گذشته تا کنون تیم های شهر گنبد طرفداران زیادی بین مردم ترکمن داشته است.

✅سنتی های ایران

این تیم ها شامل استقلال و پرسپولیس تهران هستند  که طرفداران زیادی در سراسر کشور دارند و در این تیم هاحرفی از قومیت و زبان و محله گرایی نیست بلکه از تمام کشور طرفدارانی دو آتیشه دارند و ممکن است در این بین فردی  تیم پایتخت را به تیم شهر یا هم زبان خود ترجیح دهد.

✅هواداران کری خوان 

گروهی از هواداران فوتبالی که معمولأ طرفدار تیم قهرمان هستند و تعصب خاصی روی تیم ها ندارند و بیشتر  برای کری خوانی های فوتبالی سرگرم هستند و در واقع شاید آشنایی زیادی هم با این رشته ورزشی پرطرفدار نداشته باشند.

✅طرفداران مربی

در این میان مربی فن ها هم در دسته دیگری قرار دارند  که برخی هواداران، طرفدار مربی مورد علاقه خود هستند و با تعویض تیم توسط مربی، تیم خود را عوض می‌کنند، امیر قلعه نوعی، علیرضا منصوریان، یحیی گل محمدی از جمله این مربیان هستند که همیشه  طرفداران مخصوص خود را دارند. 

✅هواداران بازیکن

بعد از مربیان، برخی بازیکنان هم هستند که آن ها هواداران فراوانی دارند که در برخی افراد در انتخاب تیم مورد علاقه شان تاثیر زیادی دارند  به گونه ایی  که آن ها حتی در  زندگی روزمره شان اوقاتی را برای تجسس و پیگیری شرایط زندگی و کار بازیکن مورد علاقه خود می‌گذارند و در نهایت بیشتر وضعیت و موفقیت بازیکن را در نظر می‌گیرند و برد تیم را برای بازیکن می‌خواهند نه تیم .

✅طرفداران اجباری

در این دسته بندی ها هواداران اجباری  هم حضور دارند ، این افراد شامل کارکنان  برخی تیم های صنعتی و یا شرکت هایی هستند که  در لیگ تیمداری می کنند و به اجبار مسئولین بالا دستی شان  مسابقه ها را در روی سکوها دنبال می کنند و حتی در حین رقابت توسط لیدرهای تیم ها به تشویق هم می‌پردازند.

✅هواداران انگیزشی

این افراد اکثرا دانش آموزان یا ورزشکاران کودک و نوجوان هستند که با هدف بالا بردن انگیزه ورزش کردن یا آموزش در روی سکوی ورزشگاه ها قرار می گیرند و خواسته یا ناخواسته تیمی را مورد تشویق خود قرار می دهند.

✅طرفداران سکوت

یک مورد خاص و قابل توجه در این رده بندی ها وجود دارد که اتفاقا کم نیستند و در مسابقات کم حاشیه ترین افراد روی سکو ها هستند ،هوادارانی که تحت هیچ قاعده و قانونی قرار نمی گیرند  و در واقع  هیچ تیم، بازیکن یا مربی  را طرفداری نمی کنند بلکه بسته به شرایط خوشی و ناخوشی و رفتار عوامل تیم ها و اخبار پیرامون آن ها به ورزشگاه ها می روند تا  بخواهند در سکوت از رقابتی لذت ببرند.


یادداشت: امین کریمیان

لینک کوتاه : varzeshbebin.ir/p/5629

برچسب ها

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.