لزوم فراهم کردن بستر اعتماد به مربیانی که دیده نمی‌شوند

  • کد خبر : 5525
  • 5 مهر 1403, 12:00
لزوم فراهم کردن بستر اعتماد به مربیانی که دیده نمی‌شوند
کارشناسان فوتبال کشورمان بر این باور هستند که فوتبال ایران برای رسیدن به روزهای اوج باید از چرخه تکراری مربیان ناکارآمد رها شود و این موضوع از طریق اعتماد به مربیان پایه و فرصت دادن به آن‌ها برای استفاده از پتانسیل موجود امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ، فوتبال ایران همواره مملو از کمبودهای بسیاری بوده است که موجب شده این رشته ورزشی در کشورمان دچار ضعف‌ شود، یکی از این موارد حضور چرخشی مربیان ناکارآمد در لیگ برتر است که هر فصل با کارنامه‌های ضعیف خود از تیمی به تیم دیگر نقل مکان می‌کنند و جالب این است که دستاوردی به غیر از کسب نتایج تکراری ندارند.

این در حالی است که در تیم‌هایی همچون سپاهان، استقلال، ذوب آهن، پرسپولیس، پیکان و فولاد مربیانی حضور دارند که در رده‌های پایه مشغول فعالیت هستند و در چند فصل گذشته نیز بازیکنان خوب وتوانمندی را به لیگ برتر و تیم ملی معرفی کرده‌اند.

اگرچه نتیجه گرایی فوتبال ایران و البته شرایط متفاوت تیم‌های لیگ برتری با تیم‌های پایه موجب می‌شود کمتر باشگاهی از مربیان‌ پایه خود در رده بزرگسالان استفاده کند، اما سوال پیش می‌آید تاچه زمانی باید فرصت را در اختیار مربیان‌ ناکارآمد قرار داد و از جوان گرایی در قسمت مربیان دوری کرد؟ در صورتی که اگر چنین تحولی برای مربیان رقم بخورد و بهای بیشتری به مربیان‌ پایه داده شود در سال‌های آینده کیفیت‌ فوتبال کشورمان ارتقا پیدا خواهد کرد.

دلال‌ها فوتبال ایران را قبضه کردند

مجتبی توتونی، کارشناس فوتبال درباره حضور چرخشی مربیان با کارنامه ضعیف در لیگ برتر به خبرنگار می‌گوید: این چرخه میان مربیان چند دهه است که در فوتبال کشورمان ادامه دار است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، این موضوع ناشی از قدرت دلال‌هایی است که در حال حاضر فوتبال ایران را قبضه کرده‌اند و برای انتخاب یا اخراج مربیان تصمیم گیری می‌کنند که موجب شده مربیانی که کیفیت لازم را دارند فرصت فعالیت نداشته باشند.

وی می‌افزاید: مربیان پایه افراد زحمت کشی هستند که افراد دیگر از حاصل زحمات آن‌ها استفاده می‌کنند و این در حالی است که اختلاف بسیاری میان مبلغ قرارداد آن‌ها با مربیان لیگ یک و لیگ برتروجود دارد.

به مربیان شایسته اعتماد نمی‌شود

کارشناس فوتبال کشورمان درخصوص مبلغ قرارداد مربیان پایه تصریح می‌کند: در کشورهای پیشرفته جهان در قرارداد مربیان پایه تناسب وجود دارد و همین موضوع موجب می‌شود آن‌ها با خیال آسوده فعالیت خود را انجام دهند، اما به طور کلی در فوتبال ایران نه تنها بهایی به مربیان پایه داده نمی‌شود بلکه فرصت فعالیت نیز از آن‌ها گرفته می‌شود.

وی خاطر نشان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات بزرگ فوتبال کشورمان این است که تمرکز فدراسیون و تیم‌ها روی مربیان نام آشنای استقلال و پرسپولیس است و با وجود اینکه کارنامه ضعیفی دارند، اما مدیران باشگاه‌ها به آن‌ها اعتماد می‌کنند در صورتی که چنین اعتمادی به مربیان شایسته وجود ندارد و این موضوع جای سوال دارد.

لزوم فراهم کردن بستر اعتماد به مربیانی که دیده نمی‌شوند

مربیان پایه نیازمند فرصت هستند

توتونی با اشاره به اعتماد نداشتن به مربیان پایه بیان می‌کند: همانطور که بازیکنان جوان که از رده‌های پایه به تیم‌های بزرگسالان اضافه می‌شوند برای اثبات توانایی‌های خود نیازمند فرصت هستند مربیان جوان پایه که شایستگی‌های لازم را دارند نیز برای اثبات توانایی‌های خود به فرصت نیاز دارند و باید آرام آرام کنار مربیان لیگ برتر و لیگ یک تجربه کسب کنند.

وی عنوان می‌کند: چنین چیزی در فوتبال ایران وجود ندارد و تعدادی مربی هستند که از یک تیم به تیم دیگری می‌روند و با وجود اینکه نتایج قابل قبولی کسب نمی‌کنند، اما حاضر به استفاده از پتانسیل مربیان جوان نیستند و حاصل این چرخه معیوب، پیشرفت نکردن فوتبال کشورمان است.

دل خوش به نام‌های دهن پر کن هستیم

کارشناس فوتبال کشورمان درباره نتیجه‌گرایی فوتبال ایران تصریح می‌کند: یکی از دلایلی که موجب می‌شود به مربیان جوان پایه اعتماد نشود همین نتیجه‌گرایی است چراکه بعضی از تیم‌ها همچون سپاهان، استقلال و پرسپولیس به دنبال قهرمانی هستند، هرچند سایر تیم‌های لیگ برتر این فرصت را دارند که از پتانسیل مربیان پایه استفاده کنند، اما همانگونه که اشاره کردم دلال‌ها هستند که تعیین می‌کنند کدام مربی فعالیت کند و کدام مربی در خانه بماند.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات فوتبال ما تماشاگران و مدیران هستند که تنها از افرادی استفاده می‌کنند که نام‌های دهن پر کن دارند یا به مربیان خارجی بیش از حد اعتماد می‌کنند، این در حالی است که مربیانی وجود دارند که کارنامه آن‌ها درخشان است، اما به آن‌ها اعتماد نمی‌شود.

لزوم فراهم کردن بستر اعتماد به مربیانی که دیده نمی‌شوند

گوش شنوا وجود ندارد

توتونی پیرامون نقش مدیران در استفاده نکردن از پتانسیل مربیان پایه اضافه می‌کند: گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات وجود ندارد و بسیاری از مربیان به سکوها توجه دارند تا تماشاگر سکوت کند، در واقع بیت المال را از بین می‌برند تا فقط از مربیان اسم و رسم‌دار استفاده کنند.

وی یادآور می‌شود: مدیران باشگاه‌های ما ورزشی نیستند و اگر باشگاه‌ها خصوصی بودند بدون تردید تغییر رویه‌ای اتفاق می‌افتاد، اما چون پول بیت المال است نتیجه نگرفتن برای آن‌ها اهمیت ندارد.

باید به مربیان پایه اعتماد شود

فرهاد بهادرانی، کارشناس فوتبال کشورمان درباره اهمیت دادن به مربیان پایه به خبرنگار می‌گوید: سال‌ها در رده‌های پایه حضور داشته‌ام و امیدوارم همانطور که برای اهمیت دادن به بازیکنان پایه تلاش می‌شود، فرصتی نیز در اختیار مربیان پایه قرار بگیرد تا تعدادی از آن‌ها که شایستگی لازم را دارند نیز بتوانند در رده‌های بزرگسال مشغول فعالیت شوند.

وی می‌افزاید: اگر مربیان پایه در کنار مربیان باتجربه حضور پیدا کنند به مروز زمان می‌توان از توانمندی‌ آن‌ها در رده‌های مختلف استفاده کرد و از نظر من باید تیم‌هایی همچون سپاهان و ذوب آهن که تیم‌های پایه آن‌ها جزو برترین‌ها هستند در این زمینه نقش پر رنگ تری داشته باشند.

نقش موثر دلال‌ها در انتخاب مربی

کارشناس فوتبال کشورمان درباره نقش موثر باشگاه‌ها در دیده شدن مربیان پایه اضافه می‌کند: باشگاه‌ها باید برای استفاده از مربیان پایه، فدراسیون را تحت فشار قرار دهند تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند که علاوه بر ایجاد انگیزه فوتبال کشورمان نیز پیشرفت کند، ارتباطات موجب شده مربیان پایه هیچ سودی از زحمات خود نبرند و باید فکری به حال این موضوع شود.

وی خاطر نشان می‌کند: ثبات مربیانی که کارنامه ضعیفی در لیگ برتر دارند به حضور دلال‌ها بر می‌گردد و این موضوع در لیگ برتر و لیگ یک به چشم می‌خورد.

لزوم فراهم کردن بستر اعتماد به مربیانی که دیده نمی‌شوند

به گزارش ، همانگونه که کارشناسان فوتبال کشورمان اشاره کردند فوتبال ایران برای رسیدن به روزهای اوج باید از چرخه تکراری مربیان ناکارآمد رها شود و این موضوع از طریق اعتماد به مربیان پایه و فرصت دادن به آن‌ها برای استفاده از پتانسیل موجود امکان پذیر است.

منبع: imna-793739

لینک کوتاه : varzeshbebin.ir/p/5525

برچسب ها

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.