مستطیل سبز موش آزمایشگاهی فدراسیون فوتبال

  • کد خبر : 5388
  • 17 شهریور 1403, 08:00
مستطیل سبز موش آزمایشگاهی فدراسیون فوتبال
کارشناسان فوتبال کشورمان بر این باور هستند که قانون سقف‌بودجه بدون برنامه و اصول در لیگ برتر اجرا شده و چندگانگی میان تیم‌ها ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ، زمان زیادی تا آغاز رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باقی نمانده است و پرسپولیس، استقلال و سپاهان به عنوان نمایندگان ایران در این تورنمنت حاضر خواهند شد، اما به نظر می‌رسد برخلاف سال‌های گذشته هیچ کدام از هواداران دو تیم شور و اشتیاق چندانی برای آغاز این رقابت‌ها نداشته باشند چراکه تا حدودی نتایج احتمالی تیم محبوب خود را برابر رقبای گران‌قیمت حدس می‌زنند.

بدون تردید این موضوع بی ارتباط با وضع قانون سقف‌بودجه نیست، قانونی که با هدف برقراری عدالت توسط فدراسیون وضع شد، اما نتیجه‌ای به جز تضعیف تیم‌های ایرانی در آسیا و افزایش ناگهانی قیمت بازیکنان بی کیفیت داخلی نداشت.

بسیاری از اهالی فوتبال که سرد و گرم این رشته ورزشی را چشیده‌اند بر این باور هستند چنین قانونی اگرچه تحت عنوان فیرپلی مالی وضع شد، اما خالی از حساب و کتاب بود و همین موضوع موجب پدید آمدن مشکلات روز افزونی برای این ورزش دوست داشتنی شد.

به جای سقف، کف تعیین کنید

محمد یاوری، کارشناس فوتبال درباره وضع قانون سقف‌بودجه به خبرنگار می‌گوید: در خصوص سقف‌بودجه پیشنهادی متفاوت دارم، اگر قصد حضور در فوتبال حرفه‌ای آسیا را داریم باید ضوابط فوتبال حرفه‌ای را رعایت کنیم، این ضوابط می‌گوید تیم‌هایی می‌توانند در مسابقات شرکت کنند که امکانات حرفه‌ای را به میزان استاندارد داشته باشند.

وی می‌افزاید: این در حالی است که در فوتبال ایران به باشگاه‌هایی که امکانات استاندارد را در اختیار دارند اجازه هزینه کردن نمی‌دهند.
باشگاهی که مطابق با استانداردها امکانات ندارد و حتی پس از تمرین نمی‌تواند برای بازیکنان خود آب تهیه کند چرا باید در لیگ‌برتر شرکت کند؟

لیگ را با ۱۰ تیم، اما با کیفیت برگزار کنید

کارشناس فوتبال کشورمان بیان می‌کند: فدراسیون به جای قانون سقف‌بودجه باید کف بودجه تعیین کند و بگوید اگر تیمی قرار است در لیگ‌برتر بازی کند باید دست کم زمین مناسب برای مسابقه و به طور کلی امکانات اولیه را داشته باشد، اما فدراسیون قانون برعکسی را وضع کرده است و می‌گوید باشگاه‌های حرفه‌ای نباید هزینه کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر تیمی نمی‌تواند در لیگ‌برتر حضور داشته باشد از امتیاز خود در لیگ‌های پایین‌تر استفاده کند، در فوتبال ایران فقط به کمیت اهمیت داده می‌شود و تنها می‌خواهیم لیگ‌برتر را با ۱۶ تیم برگزار کنیم در صورتی که می‌توان همین لیگ را با ده تیم، اما با کیفیت برگزار کرد.

بازیکنان معمولی، قیمت‌های غیر معمولی

یاوری پیرامون تأثیر قانون سقف‌بودجه روی قرارداد بازیکنان داخلی تصریح می‌کند: بازیکنانی در لیگ‌برتر پا به توپ می‌شوند که تنها به دلیل وجود قانون سقف‌بودجه جذب یک تیم شده‌اند چراکه باشگاه نمی‌تواند بازیکن گران قیمت را به خدمت بگیرد و مجبور است بازیکن معمولی را با قیمت غیر معمولی خریداری کند.

وی اضافه می‌کند: تاکید می‌کنم بهتر است به جای سقف‌بودجه برای باشگاه‌ها کف بودجه تعیین شود چراکه با وجود قانون سقف‌بودجه نمی‌توان با تیم‌های تا دندان مسلح آسیایی رقابت کرد.

فوتبالی نبودند، اما قانون وضع کردند

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به وضع این قانون یادآور می‌شود: این تصمیمات توسط افرادی گرفته شده است که از فوتبال چیزی نمی‌دانند و فوتبالی نیستند، در واقع اصلاً ملاک‌های فوتبال زیبا و پویا را در نظر نمی‌گیرند و تنها قانون وضع می‌کنند.

وی خاطر نشان می‌کند: باشگاهی که توانایی آماده‌سازی تیم خود در زمان مقرر را ندارد چرا باید در لیگ‌برتر بازی کند؟ در سال‌های گذشته چند تیم فوتبال منحل شده‌اند؟ تیم‌هایی که امکانات ندارند در لیگ‌برتر حاضر نشوند.

مستطیل سبز موش آزمایشگاهی فدراسیون فوتبال

قانون غیر اصولی باید هم دور زده شود

یاوری در خصوص نادیده گرفته شدن قانون سقف‌بودجه توسط بعضی از باشگاه‌ها تصریح می‌کند: قانونی که براساس حساب و کتاب نباشد باید هم دور زده شود، در واقع همچون این است که بگویند هرگاه در خیابان چراغ قرمز بود حرکت کنید و هرگاه سبز بود بایستید، بعد بگویند در بعضی موارد می‌توان از چراغ سبز هم عبور کرد، وقتی چنین قانون بی اساسی وضع شود، دور زدن آن طبیعی است.

وی ادامه می‌دهد: در هیچ کجای دنیا برای تیم‌ها سقف‌بودجه تعیین نمی‌شود و از همین‌رو این قانون غلط است و به راحتی نیز زیر پا گذاشته می‌شود.

نام فیرپلی مالی فقط به گوش خورده است

کارشناس فوتبال کشورمان درباره قوانینی که سال‌های گذشته وضع شده است، یادآور می‌شود: در دو یا سه دوره گذشته فدراسیون قوانینی وضع شده که خود فدراسیون مجبور به لغو آن شده است‌، برای مثال یک قانون برای منع استفاده از دروازه‌بان خارجی گذاشتند و پس از شکست خوردن این طرح آن را لغو کردند چراکه سنگربانان معمولی در لیگ‌برتر هزینه‌های هنگفتی را دریافت می‌کردند.

وی خاطر نشان می‌کند: تنها یک اسم از قانون فیرپلی مالی اروپا شنیده‌ایم، اما این موضوع را در نظر نمی‌گیریم که فوتبال اروپا روی حساب و کتاب و اصول جلو می‌رود و قوانین فوتبالی را وضع می‌کنند، در صورتی که در فوتبال ایران قوانین، فوتبالی وضع نمی‌شوند و تنها منافع عده‌ای هنگام تصمیم‌گیری در نظر گرفته می‌شود که به نفع این ورزش نیست.

حساب شده همچون استقلال خوزستان

یاوری تاکید می‌کند: قانون سقف‌بودجه به نفع چه افرادی شده است؟ افرادی که به دنبال لکه دار کردن فوتبال هستند و جا دارد بگویم بیچاره فوتبال! اگر سقف‌بودجه وجود نداشته باشد باشگاه‌ها با دست باز مهره‌های خارجی با کیفیت خارجی را به خدمت می‌گیرند، اما چون این قانون وجود دارد باشگاه‌ها مجبور به جذب بازیکنان بی کیفیت هستند که در نهایت منجر به افزایش تورم قرارداد بازیکنان می‌شود.

وی بیان می‌کند: از نظر من استقلال خوزستان در دو سال گذشته بسیار حساب شده عمل کرده است چراکه تیم خود را با مهره‌های داخلی به صورت محدود می‌بندد و برای خرید دو یا سه بازیکن خارجی با کیفیت هزینه اصلی را استفاده می‌کند.

مستطیل سبز موش آزمایشگاهی فدراسیون فوتبال

نمایندگان ایران با مشکل مواجه شده‌اند

محمد برزگر، کارشناس فوتبال درباره وضع قانون سقف‌بودجه به خبرنگار می‌گوید: از نظر من باید هنگام وضع قانون سقف‌بودجه، بندی در نظر گرفته می‌شد تا تیم‌های حاضر در آسیا در رقابت‌های خود با مشکل مواجه نشوند، در حال حاضر شرایط رقابت برای نمایندگان ایران دشوار است چراکه آن‌ها باید در آسیا به مصاف رقبای تا دندان مسلح خود بروند.

وی می‌افزاید: وضع این قانون تأثیر بسیاری روی افزایش قیمت بازیکنان داشت و در واقع این تصمیم به صورت کارشناسی نشده در فوتبال ایران اتخاذ شد، در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که کار را برای تمام تیم‌ها دشوار کرده و به طور کلی قانون سقف‌بودجه بدون برنامه و دلیل وضع شده است.

لیگ‌برتر و چندگانگی به واسطه سقف‌بودجه

کارشناس فوتبال کشورمان پیرامون تأثیر این قانون روی عملکرد نمایندگان ایران در آسیا خاطر نشان می‌کند: این قانون دست تیم‌های حاضر در آسیا را بسته است و روی عملکرد آن‌ها در این تورنمنت تأثیر بسیاری دارد چراکه هر چقدر بازیکنان سطح بالا در تیم‌های ایرانی حضور داشته باشند آن‌ها کار آسان‌تری برای حضور در آسیا خواهند داشت، اما قانون سقف‌بودجه دست نمایندگان ایران را بسته است.

وی ادامه می‌دهد: این قانون با هدف ایجاد برقراری عدالت در لیگ‌برتر وضع شد، اما چنین اتفاقی رقم نخورد و از نظر من باید با مدیریت بیشتری چنین قانونی وضع می‌شد و حتی می‌توانستند به جای قانون سقف‌بودجه مانع هزینه‌های کاذب شوند.

برزگر تاکید می‌کند: خیلی از تیم‌ها سقف‌بودجه را رعایت نکردند و همین موضوع چندگانگی در لیگ‌برتر را به همراه داشت، از نظر من تمام باشگاه‌ها باید یک مسیر را طی کنند تا این شرایط کمی بهبود پیدا کند.

مستطیل سبز موش آزمایشگاهی فدراسیون فوتبال

منبع: imna-787100

لینک کوتاه : varzeshbebin.ir/p/5388

برچسب ها

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.