VAR در فوتبال ایران یک شوآف است/ کمک داور ویدئویی به تیم‌ها کمک نکرده است

  • کد خبر : 5322
  • 3 شهریور 1403, 12:00
VAR در فوتبال ایران یک شوآف است/ کمک داور ویدئویی به تیم‌ها کمک نکرده است
کارشناسان فوتبال در گفت‌وگو با ایمنا تاکید دارند بستر مناسب برای استفاده از VAR در فوتبال کشورمان همچنان فراهم نیست و بیشتر یک شوآف بوده که به AFC اعلام شود از کمک داور ویدئویی استفاده می‌کنیم، در صورتی که این سیستم کمکی به داوران و تیم‌ها نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ، هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر کشورمان روز گذشته به پایان رسید و این در حالی بود که در این هفته شاهد جدال حساس دو تیم تراکتور و پرسپولیس بودیم که در نهایت تقابل آن‌ها با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

استقلال نیز در یک بازی دشوار و نفس گیر برابر ملوان به رغم دریافت دو گل موفق شد با درخشش رامین رضائیان به بازی برگردد و جدال خود را با تساوی دو بر دو به پایان برسد، سپاهان، اما به عنوان دیگر تیم مدعی موفق شد در هفته دوم خیبر خرم آباد را با شکست دو بر یک روبه‌رو کند.

برگزاری لیگ برتر بدون آمادگی

احمد جمشیدیان، کارشناس فوتبال کشورمان درباره هفته دوم لیگ برتر به خبرنگار می‌گوید: تیم‌ها هنوز آماده شروع لیگ برتر نبودند و حتی فدراسیون فوتبال نیز برای برگزاری مسابقات آمادگی نداشت و از همین‌رو گمان می‌کنم لیگ با نا آمادگی بسیاری از باشگاه‌ها شروع شده است که نتایج به دست آمده در دو هفته گذشته نیز ثابت کننده همین موضوع است.

وی می‌افزاید: کیفیت بازی‌ها و تعداد گل‌هایی که رد و بدل می‌شود آنچنان که باید و شاید مطلوب نیست و از سوی دیگر استفاده از VAR نیز در بعضی از تقابل‌های لیگ برتر مؤثر نبوده است و همچنان اشتباهات داوری وجود دارد و به طور کلی دو هفته ابتدایی لیگ برتر مطلوب نبوده است.

معیار تیم‌ها پس از تعطیلات مشخص می‌شود

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به تیم‌های مدعی بیان می‌کند: با وجود اینکه استقلال، پرسپولیس و تراکتور امتیاز از دست دادند، اما این سه تیم به همراه سپاهان مربع صدر جدول را تشکیل خواهند داد.

وی ادامه می‌دهد: از نظر من آبی پوشان تیم فصل گذشته خود را تقویت کرده‌اند، اما پرسپولیس، سپاهان و تراکتور تغییرات بسیاری داشته‌اند و باید زمان بیشتری به آن‌ها داد و به طور کلی گمان می‌کنم پس از تعطیلات سه هفته‌ای لیگ برتر معیار و کیفیت اصلی تیم‌ها بهتر مشخص شود هرچند بعید می‌دانم به غیر از این چهار تیم، مدعی دیگری برای جام وجود داشته باشد.

VAR در فوتبال ایران یک شوآف است/ کمک داور ویدئویی به تیم‌ها کمک نکرده است

سپاهان هم مدعی است هم آینده‌دار

جمشیدیان در خصوص عملکرد سپاهان خاطر نشان می‌کند: سپاهان تیم بسیار خوبی را بسته است؛ برای قهرمانی همه چیز به تیم بستگی ندارد و در بسیاری مواقع همچون فصل‌های اول مورایس، قلعه‌نویی و نویدکیا در سپاهان به رغم کسب بیشترین امتیاز قهرمانی از آن تیم دیگری می‌شود و این مسائل نشان می‌دهد رقبای جان سخت نیز در کسب قهرمانی مؤثر هستند.

وی اضافه می‌کند: طلایی پوشان پتانسیل قهرمانی را دارند، اما نسبت به سایر تیم‌های مدعی جوان‌تر هستند و اگر امسال قهرمان نشوند در سال‌های آینده می‌توانند با کیفیت بالا نتایج مطلوبی را کسب کنند.

کارشناس فوتبال کشورمان یادآور می‌شود: در واقع سپاهان تیمی است که هم می‌تواند مدعی باشد و از سوی دیگر می‌تواند آینده خوبی را برای خود ترسیم کند.

وضعیت میزبانی‌ها مطلوب نیست

جمشیدیان در تشریح وضعیت میزبانی و مهمانی تیم‌ها خاطر نشان می‌کند: روز گذشته در مشهد مهمان ذوب‌آهن بودیم و با چنین رخدادی علاوه بر اینکه امتیاز میزبانی از نماینده اصفهان گرفته شد، سفر برای تیم‌هایی که از پیش برنامه‌ریزی کرده‌اند دشوار می‌شود و این مسائلی است که فکر می‌کنم خیلی زودتر باید پیش‌بینی می‌شد و فکر می‌کنم بر اساس برنامه ریزی سازمان لیگ شاید تیم‌ها چند هفته درگیر باشند، اما در نهایت استاندارد سازی ورزشگاه‌ها روند بهتری پیدا خواهد کرد.

وی تصریح می‌کند: بدون شک تیم‌های پر هوادار از میزبانی نکردن ضربه بیشتری خواهند خورد، اما گمان می‌کنم در بلند مدت این سخت‌گیری‌های سازمان لیگ منجر به افزایش کیفیت استادیوم‌ها شود.

VAR در فوتبال ایران یک شوآف است/ کمک داور ویدئویی به تیم‌ها کمک نکرده است

VAR یک شوآف است

کارشناس فوتبال کشورمان درباره استفاده از VAR عنوان می‌کند: بستر مناسب برای استفاده از VAR در فوتبال کشورمان همچنان فراهم نیست و علاوه بر اینکه سیار است به نوعی انتخابی هم هست که این موضوع عادلانه نیست چراکه همه تیم‌ها هزینه می‌کنند و برای تمام تیم‌ها کسب نتیجه اهمیت دارد.

وی تاکید می‌کند: استفاده از VAR فقط به آوردن سیستم در ورزشگاه نیست و پیش از هر چیز باید سخت افزارهای لازم فراهم شود و در دو هفته گذشته نیز شک و شبهه‌هایی وجود داشته که معیار تصمیم‌گیری با VAR چه بوده است و به طور کلی گمان می‌کنم بیشتر یک شوآف باشد که تنها به AFC بگوییم از کمک داور ویدئویی استفاده می‌کنیم، در صورتی که این سیستم کمکی به داوران و تیم‌ها نخواهد کرد.

گندزو مهره تأثیرگذاری است

حمید درخشان، کارشناس فوتبال کشورمان درباره هفته دوم لیگ برتر به خبرنگار می‌گوید: هفته دوم لیگ برتر برای تیم‌های مدعی هفته خوبی نبود چراکه بازی‌های مهم خود را خارج از خانه انجام دادند و این موضوع موجب شد شرایط ایده‌آلی برای آن‌ها فراهم نشود چراکه دیدارهای خانگی نقش مؤثری در امتیاز گرفتن دارد و به طور کلی تیم‌های مدعی نتوانستند در هفته دوم شرایط خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به درخشش گندزو مقابل تراکتور می‌افزاید: گندزو در جدال تراکتور و پرسپولیس مهره با کیفیتی بود و در این بازی به شاگردان گاریدو کمک شایانی کرد و در واقع نقش اساسی و کلیدی ایفا کرد.

VAR در فوتبال ایران یک شوآف است/ کمک داور ویدئویی به تیم‌ها کمک نکرده است

استفاده از VAR صحیح نیست

کارشناس فوتبال کشورمان پیرامون وضعیت میزبانی و مهمانی تیم‌ها خاطر نشان می‌کند: تغییرات میزبانی و شناخت ناکافی تیم‌ها از یکدیگر موجب شده در دو هفته ابتدایی لیگ برتر شاهد نوسانات بسیاری باشیم و تیم‌ها کیفیت اصلی خود را نشان ندهند.

وی تاکید می‌کند: از نظر من استفاده از VAR صحیح نیست و حتی در بازی استقلال به واسطه این سیستم تصمیم‌های اشتباهی گرفته شد و در واقع همچنان نحوه استفاده از کمک داور ویدئویی را نمی‌دانیم و چه بسا که این موضوع در آینده مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

درخشان اضافه می‌کند: باید زمان بیشتری به تیم‌ها داد و در دو هفته ابتدایی صحبت از ارزیابی دیر است، اما تعداد گل‌های اندک هفته دوم به ناهماهنگی تیم‌ها بر می‌گردد.

VAR در فوتبال ایران یک شوآف است/ کمک داور ویدئویی به تیم‌ها کمک نکرده است

منبع: imna-783889

لینک کوتاه : varzeshbebin.ir/p/5322

برچسب ها

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.