آیا فدراسیون فوتبال در CAS محکوم می‌شود؟

  • کد خبر : 5215
  • 20 مرداد 1403, 10:00
آیا فدراسیون فوتبال در CAS محکوم می‌شود؟
بررسی روند پرونده‌های قبلی مطرح شده در دادگاه CAS نشان می‌دهد شاید در روزهای آتی باید منتظر رای دادگاه CAS در رابطه با شکایت باشگاه سپاهان از فدراسیون فوتبال باشیم.

به گزارش خبرگزاری ، طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، کمیته‌های انضباطی، استیناف و اخلاق جزو ارکان قضایی هستند. در پرونده‌های اختلافات مالی بین باشگاه‌ها یا بازیکنان و مسائل نقل‌وانتقالاتی هم کمیته وضعیت تصمیم‌گیرنده است.

در صورتی که فرد یا باشگاهی نتواند از این طریق به حق خود دست پیدا کند، امکان طرح دعوی در دادگاه داوری ورزش (CAS) وجود دارد. بسیاری از افراد معمولاً به دلیل هزینه بالای این نوع محاکم در کنار هزینه استخدام وکلا یا کارشناسان حقوقی، قید طرح دعوی در دادگاه بین‌المللی داوری ورزش را می‌زنند. البته در صورت پیروزی در پرونده، طرف بازنده باید کل هزینه دادرسی و حق‌الوکاله تیم حقوقی را بپردازد.

سپاهان در بیست‌ودوم شهریور سال ۱۴۰۲ با حکمی شبانه با جریمه ۴۰ میلیاردی راستای قانون سقف بودجه روبه‌رو شده بود. که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت از هواداران و بازیکنان سپاهان تا مسئولان شهری و نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

هواداران سپاهان در واکنش به این رأی با حضور در مقابل دفتر مجمع نمایندگان استان اصفهان خواستار اجرای عدالت شده و نسبت به رأی صادره اعتراض خود را اعلام کردند.

کسر ۴ امتیاز از سپاهان مبنای حقوقی ندارد

رضا شاه منصوری، کارشناس حقوقی فوتبال در مورد حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال علیه باشگاه سپاهان اظهار کرد: این موضوع دو راه و دو حالت بیشتر ندارد. اگر جذب بازیکن مازاد بر سقف مجاز بوده که باید بر اساس موازین قانونی و آئین‌نامه مصوب ۱۳۹۷ آنها را در زمره بازیکنان غیرمجاز تلقی کرد که متعاقب آن برای هر مسابقه رأی نتیجه ۳ بر صفر اعلام می‌شود.

کارشناس حقوقی فوتبال در پاسخ به این موضوع که کمیته انضباطی برای صدور این احکام به مواد ۵۱ و ۱۱۷ مقررات انضباطی مصوب سال ۹۷ استناد کرده، توضیح داد: بحث تعدد تخلفات و اعمال مجازات و تنبیهات مکرر باید بر اساس موازین قانونی باشد. ضمن اینکه باید برای صدور رأی عدالت و جانب انصاف را هم رعایت کنید. وقتی جریمه ۴۰ میلیاردی در نظر می‌گیرید یا اصلاح قرارداد بازیکنان را می‌خواهید، از آن طرف صدور رأی کسر ۴ امتیاز فاقد وجاهت قانونی است.

سپاهان در استیناف شانس تغییر رأی دارد

مجتبی فریدونی، دیگر کارشناس حوزه فوتبال در این خصوص گفت: استناد رقبای سپاهان این است که مبلغ قرارداد بازیکنان این تیم فصل آینده بیشتر از ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که در ماده ۲۷ که کمیته انضباطی هم در رأی خود به آن اشاره کرده بود، می‌گوید اگر بازیکنی بیش از یکسال در یک تیم باشد باشگاه می‌تواند به اختیار خود مبلغی را به قرارداد وی اضافه کند و به این معنی نیست که قراردادهای فصل دوم سقف داشته باشد و براساس ۲۵ درصد تنظیم شود.

وی در رابطه با شکایت سپاهان به CAS افزود : دادگاه CAS ابتدا به مقررات انضباطی کشور نگاه می‌کند و اگر صراحت داشته باشد مطابق با دستور العمل اقدام می‌کند و در غیر این صورت مطابق با قوانین فوتبالی فیفا تصمیم می‌گیرد.

با تمام وجود دلخوریم و انتظار رسیدگی فوری داریم

مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با انتشار توئیتی در ویراستاری نوشت:

«مردم اصفهان دو دلخوشی دارند. یکی زاینده رود و دیگری سپاهان. که اصفهان ستیزان برای هردو دندان تیز کرده‌اند. با تمام وجود دلخوریم و انتظار رسیدگی فوری داریم»

واکنش‌ها به حکم کمیته انضباطی علیه سپاهان

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در فضای مجازی و با انتشار پست خبرگزاری در اینستاگرام نوشت: «دیروز در تماس تلفنی به رئیس فدراسیون فوتبال گفتم که جلوی هر اقدام غیرقانونی علیه باشگاه سپاهان خواهیم ایستاد.»

آیا فدراسیون فوتبال در CAS محکوم می‌شود؟

امیر حسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره حکم صادر شده درمورد تیم سپاهان اظهار کرد: مسئله‌ای که برای سپاهان پیش آمده بسیاری از طرفداران و علاقه مندان فوتبال اصفهان را ناراحت کرده است، ما هم به نوبه خودمان نامه‌ای برای وزیر ورزش نوشته‌ایم و درخواست تجدید نظر درباره این حکم را داده‌ایم.

وی افزود: بچه‌های سپاهان سعی کرده‌اند همیشه در مسیر قانون حرکت کنند و طبق آنچه که قانونی گزارش دهند، گویا آئین نامه هم ایراداتی داشته که قبلاً هم ایرادات آن مطرح شده بود، درحال حاضر بعد از این اتفاق درخواست کردیم تا انشاالله تجدید نظری شود و با تجدید نظر با این قضیه برخورد شود.

آیا فدراسیون فوتبال در CAS محکوم می‌شود؟

از فدراسیون انتظار عدالت و شفافیت داریم

علی صالحی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با انتشار توئیتی نوشت:

«فوتبال نیازمند قانونمندی است اما قانونی که با صراحت شامل همه باشد. رای انضباطی پس از هجمه رسانه‌ای به سپاهان، شبیه طراحی ناشیانه برای از میدان بدر کردن رقیب است. سپاهان سرمایه اصفهان است، به عنوان منتخب مردم اصفهان در برابر اصفهان ستیزی ضمن حمایت از این سرمایه از فدراسیون انتظار عدالت و شفافیت داریم»

آیا فدراسیون فوتبال در CAS محکوم می‌شود؟

واکنش مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان به کسر امتیاز و جریمه سپاهان

جواد محمدی، مدیرکل وقت ورزش و جوانان استان اصفهان در رابطه با رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر کسر چهار امتیاز و جریمه ۴۰ میلیاردی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان اظهار کرد: بر اساس پیگیری انجام شده و اطلاعات کسب شده از باشگاه سپاهان، این باشگاه با مستنداتی که در اختیار دارد در حال رایزنی با نهادهای ذیربط در فدراسیون فوتبال است تا احقاق حق صورت پذیرد.

وی افزود: ارائه مستندات به کمیته انضباطی، کمیته استیناف و در صورت لزوم نهادهای دیگر انجام می‌شود تا نگرانی هواداران باشگاه فولاد مبارکه سپاهان برطرف شود و بر اساس قانون حقی تضییع نشود.

محمدی تصریح کرد: امیدواریم سپاهان بتواند به عنوان نماینده ایران در مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا که در روزهای آینده آغاز خواهد شد، به دور از هر گونه دغدغه و نگرانی، حضور چشمگیر و همراه با موفقیت داشته باشد.

حمیدرضا فولادگر، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در واکنش به حکم کمیته انضباطی علیه سپاهان با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت:

«اگر به حکم مقررات رسمی و بعد از مراحل استیناف کسر امتیاز سپاهان قانونی باشد؛ پس به حکم قانون (تبصره ۲ ماده ۹۴ برنامه ششم) باشگاه‌های دولتی نباید در ورزش حرفه‌ای هزینه کنند، آن‌ها را هم محروم کنید.»

آیا فدراسیون فوتبال در CAS محکوم می‌شود؟

نهایتاً اوایل دی ۱۴۰۲ کمیته استیناف رأی خود را در خصوص پرونده پرسپولیس و سپاهان صادر کرد و یک امتیاز کسر شده را به سرخپوشان و چهار امتیاز سپاهان را برگرداند اما این پایان ماجرا نبود و سپاهان چند روز بعد پس از پایان نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌وسوم طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «با وجود اینکه تا امروز سعی داشت حق خود را از طریق مبادی قانونی داخل کشور پیگیری نماید تا به حفظ آبروی ملی کمک کند اما پیگیری لازم را جهت طرح پرونده خود در دادگاه عالی ورزش (CAS) انجام داده و تا احقاق تمامی حقوق سپاهان مسیر را ادامه خواهد داد.»

اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ باشگاه سپاهان اعلام کرد: «جلسه استماع پرونده شکایت سپاهان از فدراسیون فوتبال در دادگاه CAS برگزار شد. در این جلسه تیم حقوقی و بین‌الملل باشگاه سپاهان ضمن طرح شکایت خود، ادله حقوقی مورد نظر را در رابطه با شکایت از فدراسیون فوتبال در خصوص مسئله سقف بودجه ارائه کردند.

آیا فدراسیون فوتبال در CAS محکوم می‌شود؟

همچنین در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، قاضی CAS پس از استماع لایحه شکایت سپاهان از نمایندگان فدراسیون فوتبال خواست دفاعیات خود را ارائه نمایند. پس از ارائه دفاعیات نمایندگان فدراسیون فوتبال و رد و بدل شدن موارد حقوقی، رأی دادگاه CAS در خصوص این پرونده متعاقباً اعلام خواهد شد.»

چرا شکایت کردید؟!

چند روز پس از انتشار خبر برگزاری جلسه استماع پرونده شکایت سپاهان از فدراسیون فوتبال در دادگاه CAS هدایت‌الله ممبینی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی ضمن انتقاد از باشگاه سپاهان بخاطر طرح این دعوی اظهار کرد: «سپاهان از باشگاه‌هایی بود که آئین نامه سقف قرارداد را امضا کرده بود. حالا هر وقت این رای صادر شود، یا به ضرر فدراسیون است یا باشگاه سپاهان. باشگاه‌های فوتبال باید بدانند که فدراسیون فوتبال اگر جریمه می‌کند یا پاداش می‌دهد، براساس اصول و قواعد است. خاطر جمع می‌گویم ارکان قضایی ما از بهترین‌ها هستند. حالا یا ما بازنده می‌شویم یا آنها و پول مملکت می‌رود. برخی باشگاه‌های ما می‌توانند عملکرد بهتری در سرمایه‌گذاری، رفتار با مردم، رفتار با جامعه و… به هر حال برخی باشگاه‌ها رفتارهایشان مدام در جامعه تنش ایجاد می‌کند و اگر مدیریت فوتبال باشد مسائل حل می‌شود.»

آیا فدراسیون فوتبال در CAS محکوم می‌شود؟

پیگیری‌های خبرنگار و بررسی روند پرونده‌های قبلی مطرح شده در دادگاه CAS نشان می‌دهد شاید در روزهای آتی باید منتظر رای این دادگاه باشیم.

منبع: imna-779566

لینک کوتاه : varzeshbebin.ir/p/5215

برچسب ها

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.