لیگ ۲۳ و پدیده‌هایی دور از انتظار

  • کد خبر : 4723
  • 20 خرداد 1403, 12:00
لیگ ۲۳ و پدیده‌هایی دور از انتظار
در کنار تمام حواشی فوتبال کشورمان در لیگ بیست و سوم عملکرد برخی از تیم‌ها و بازیکنان موجب شد پدیده‌های جدیدی به فوتبال ایران معرفی شوند. اتفاقی که تا حدودی می‌تواند تمام زشتی‌های این فصل را از خاطر فوتبال دوستان پاک کند.

به گزارش خبرگزاری ، بیست‌وسومین دوره از رقابت‌های لیگ برتر در حالی با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید که حواشی بسیاری را از ابتدای فصل تا سوت پایان مسابقات به خود دید. بعضی از این حواشی همچنان گریبان‌گیر فوتبال ایران است و شاید نمونه بارز آن را بتوان در پرونده فساد در فوتبال مشاهده کرد.

وضع قانون سقف بودجه برای تیم‌های لیگ برتری، کسر امتیاز از تیم‌های متخلف به دلیل رد شدن از سقف معین، بازگرداندن امتیازهای کسر شده، واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی، اختلاف‌های درون تیمی، اعتراض هواداران روی سکوها و حاشیه‌ساز شدن لیدرهای باشگاهی تنها گوشه‌ای از حواشی لیگ بیست و سوم بود.

جالب این است که در روزهای گذشته نیز توهین مدیران سرخابی روی آنتن زنده به یکدیگر، خبر بازداشت خداداد افشاریان و بعضی از عوامل فوتبال به دلیل مشارکت در پرونده فساد در فوتبال نشان داد این لیگ می‌تواند همچنان حاشیه ساز باشد. نکته جالب توجه این است که در کنار تمام این حواشی فوتبال کشورمان در لیگ بیست و سوم خالی از زیبایی نبود و عملکرد بعضی از تیم‌ها و بازیکنان موجب شد پدیده‌های جدیدی به فوتبال ایران معرفی شوند. اتفاقی که تا حدودی می‌تواند تمام زشتی‌های فصل گذشته را از خاطر فوتبال دوستان پاک کند.

شمس آذر قزوین؛ شگفتی‌سازترین شگفتی‌ساز

به اعتقاد تمام اهالی فوتبال شاگردان دقیقی در لیگ بیست و سوم پدیده بی چون و چرای لیگ برتر بودند. چراکه یشمی‌پوشان قزوینی پس از کسب مجوز صعود به لیگ‌برتر با سه امتیاز منفی فعالیت خود را آغاز کردند و کمتر کسی گمان می‌کرد تیمی که هنوز پای خود را به لیگ برتر نگذاشته و با چنین جریمه ای از سوی فدراسیون مواجه شده است، بتواند خود را از قعر جدول جدا کند و برای بسیاری از تیم‌های مدعی دردسر ساز شود.

شمس‌آذر بر خلاف آنچه که عموم فوتبال دوستان تصور می‌کردند پس از گذشت چند هفته شخصیت تیمی خود را پیدا کرد و بدون توجه به اتفاق‌هایی که پشت سر گذاشته بود به عنوان یک تیم تازه نفس برابر رقبای خود صف‌آرایی کرد. شاگردان دقیقی در فصل گذشته برای مدعیانی همچون سپاهان، استقلال، تراکتور و پرسپولیس دردسر ساز شدند و در هفته بیست‌و نهم لیگ برتر نیز امید آبی پوشان پایتخت برای کسب عنوان قهرمانی بودند. چراکه با توجه به سبک بازی سبز پوشان، هواداران استقلال گمان می‌کردند این تیم می‌تواند پرسپولیس را در حساس‌ترین برهه فصل متوقف کند تا استقلال بار دیگر به صدر جدول مسابقات بازگردد.

به طور کلی شاگردان دقیق در طول سی بازی موفق به زدن ۳۵ گل شدند و به همین تعداد نیز اجازه گلزنی به رقبای خود دادند تا در نهایت با کسب ۱۱ پیروزی، ۹ تساوی، ۱۰ شکست، ۳۹ امتیاز و حضور در جایگاه هشتم جدول به کار خود در لیگ بیست و سوم پایان دهند.

لیگ ۲۳ و پدیده‌هایی دور از انتظار

محرم نویدکیا؛ منجی رفسنجانی‌ها

مس رفسنجان که در ابتدای فصل به دلیل جدایی محمد ربیعی شرایط بحرانی را تجربه کرد و با هدایت مربیانی همچون ساکت الهامی موفق به کسب نتایج مطلوب نشد برای نیم فصل دوم مسابقات تصمیم گرفت با هدایت محرم نویدکیا برابر حریفان خود صف‌آرایی کند. جالب این است که نارنجی پوشان رفسنجان پس از حضور نویدکیا به نوعی متحول شدند. چراکه آن‌ها تا نیم فصل اول در ۱۵ بازی موفق به کسب ۱۵ امتیاز شده بودند و با حضور در جایگاه دهم جدول نیز به کار خود در نیم فصل اول مسابقات پایان دادند.

با وجود اینکه مس رفسنجان تحت هدایت محرم نویدکیا نیز در جایگاه دهم جدول ماندگار شد، اما نسبت به نیم فصل اول در کسب امتیاز عملکرد موفق‌تری داشت و در مجموع ۱۵ بازی موفق به کسب ۲۰ امتیاز شد تا در نهایت با ۳۵ امتیاز و حضور در جایگاه دهم جدول به کار خود در لیگ بیست و سوم پایان دهد.

شاید تغییر و تحول مس آنچنان که باید و شاید برای اهالی فوتبال محسوس نباشد، اما باید توجه کرد اگر تفکرات محرم نویدکیا نبود چه بسا این تیم استرس حضور در منطقه سقوط را نیز تجربه می‌کرد. بنابراین شاید بتوان گفت محرم نویدکیا به دلیل کسب نتایج مطلوب با مس رفسنجان می‌تواند یکی از پدیده‌های لیگ برتر باشد.

لیگ ۲۳ و پدیده‌هایی دور از انتظار

اورونوف؛ شگفتی ساز پرسپولیس

پس از جدایی یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس، مدیران این باشگاه برای تقویت نقاط ضعف تیم خود مطابق با خواسته اوسمار ویرا دست به جذب بازیکنان خارجی همچون عبدالکریم حسن و اوستون اورونوف زدند. پس از جذب این دو بازیکن به دلیل عملکرد ضعیف سرخابی‌ها پیرامون جذب بازیکنان خارجی در فصل‌های گذشته بعضی از هواداران پرسپولیس نسبت به عملکرد مدیران باشگاه اعتراض داشتند، اما طولی نکشید که درخشش اورونوف در خط حمله قرمز پوشان موجب شد تمام کم و کاستی‌هایی که در سال‌های گذشته توسط بازیکنان خارجی در پرسپولیس احساس می‌شد برطرف شود.

اورونوف علاوه بر اینکه از معدود خارجی‌های باکیفیت پرسپولیس است. به دلیل عملکرد قابل توجه و تکنیک بالا از معدود بازیکنان هجومی و با کیفیت لیگ برتر نیز به شما می‌رود. این بازیکن در مجموع ۱۰۵۹ دقیقه که پیراهن پرسپولیس را در نیم‌فصل دوم بر تن کرده موفق به زدن شش گل شده است که می‌تواند آمار قابل توجهی باشد. چراکه بعضی از گل‌های وی به نوعی تضمین کننده قهرمانی قرمز پوشان در لیگ بیست و سوم بود. در هر صورت به دلیل عملکرد ضعیف خارجی‌های لیگ برتر شاید بتوان گفت اورونوف نیز از پدیده‌های لیگ بیست و سوم است.

لیگ ۲۳ و پدیده‌هایی دور از انتظار

ذوب‌آهن؛ تحول با ربیعی

سبزپوشان اصفهان در سال‌های گذشته به دلایل مختلف فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کردند و علاوه بر اینکه در رده‌های پایین جدول حضور داشتند به عنوان یک تیم جوان و جویای نام به تقابل با رقبای خود می‌پرداختند. این روند تا جایی ادامه داشت که هواداران ذوب‌آهن از حضور در ورزشگاه فولادشهر خودداری می‌کردند.

در نهایت با شروع لیگ بیست و سوم محمد ربیعی پس از پشت سر گذاشتن چند فصل موفق در مس رفسنجان هدایت گاندوهای اصفهانی را بر عده گرفت و با تیمی که تلفیقی از بازیکنان با تجربه و جوان بود موفق شد تا حدودی ذوب‌آهن را به شرایط ایده‌آل خود بازگرداند.

سبز پوشان تحت هدایت این سرمربی موفق شدند با کسب ۴۲ امتیاز و حضور در جایگاه پنجم جدول به کار خود در لیگ برتر پایان دهند. بدون تردید اگر گاندوها در هفته‌های پایانی دچار لغزش نمی‌شدند تا هفته پایانی از مدعیان کسب سهمیه به شمار می‌رفتند. به طور کلی شاگردان ربیعی در مجموع ۳۰ مسابقه موفق به زدن ۳۰ گل شدند و به همین تعداد نیز دروازه آن‌ها برابر حریفان باز شده است. بررسی آمار ذوب‌آهن نشان می‌دهد اگرچه انتظارات از این تیم ریشه‌دار فراتر از جایگاه پنجم است، اما به دلیل شرایط نامساعد این تیم در سال‌های گذشته می‌توان بازگشت دوباره آن‌ها به بالای جدول را شگفتی تلقی کرد.

لیگ ۲۳ و پدیده‌هایی دور از انتظار

منبع: imna-761302

لینک کوتاه : varzeshbebin.ir/p/4723

برچسب ها

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
 
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.